info@pilotenshop.be | +32(0)474.981034.




pilotenshop.be

Terms & conditions

DUTCH / NEDERLANDS ( ENGLISH BELOW )
Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

1.     Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;

2.     Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;

3.     Dag: kalenderdag;

4.     Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;

5.     Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.

6.     Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

7.     Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.

8.     Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;

9.     Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

10.  Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.

11.  Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Pilotenshop.be
Franky Van Hemelrijck
Hoogveld 25
9340 Lede

Telefoonnummer: +32474981034
E-mailadres: info@pilotenshop.be
Btw-identificatienummer: BTW 0866.121.413

Artikel 3 – Toepasselijkheid

1.    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.

2.    Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

3.    Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.

4.    Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

5.    Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.

6.    Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

7.    Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

Artikel 4 – Het aanbod

1.    Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

2.    Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.

3.    Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

4.    Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

5.    Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.

6.    Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:

o    de prijs inclusief belastingen;

o    de eventuele kosten van verzending;

o    de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;

o    het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;

o    de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;

o    de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;

o    de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;

o    of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;

o    de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;

o    de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;

o    de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en

o    de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.

Artikel 5 – De overeenkomst

1.    De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.

2.    Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.

3.    Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

4.    De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.

5.    De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:

a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;

b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;

c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;

d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;

e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.

6.    In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

7.    Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij levering van producten:

1.      Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

2.      Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

3.      Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product,  kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.

4.      Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.

Bij levering van diensten:

5.      Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.

6.      Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping

1.    Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

2.    Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.

3.    Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.

4.    De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.

Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht

1.    De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven  in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.

2.    Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;

b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;

c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

d. die snel kunnen bederven of verouderen;

e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;

f. voor losse kranten en tijdschriften;

g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

h. voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

3.    Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:

a. betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;

b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;

c. betreffende weddenschappen en loterijen.

Artikel 9 – De prijs

1.     Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.

2.     In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.

3.     Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

4.     Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:

a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of

b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.

5.     De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

6.     Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.

Artikel 10 – Conformiteit en Garantie

Voor wat de garantie betreft is de wet van 1 september 2009 van toepassing.

Artikel 11 – Levering en uitvoering

1.    De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.

2.    Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.

3.    Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.

4.    Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.

5.    In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.

6.    Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.

7.    Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging

1.     De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen)  of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

2.     De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen)  of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

3.     De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:

·         te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;

·         tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;

·         altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging

4.    Een overeenkomst die voor bepaalde  tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.

4.     In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde  tijd  is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

5.     Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.

6.     Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement)  wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur

7.     Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 13 – Betaling

1.     Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan bij het afsluiten van de verkoop.

2.     De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.

3.     In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 14 – Klachtenregeling

1.    De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.

2.    Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.

3.    Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

4.    Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

5.    Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.

6.    Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.

Artikel 15 – Geschillen

1.     Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.

2.     Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.

Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

ENGLISH / ENGELS

Article 1 – Definitions

In these terms and conditions, the following definitions apply:

  1. Cooling-off period: The period during which the consumer can exercise their right of withdrawal.
  2. Consumer: The natural person who is not acting in the exercise of a profession or business and enters into a distance contract with the entrepreneur.
  3. Day: Calendar day.
  4. Duration transaction: A distance contract relating to a series of products and/or services, with a delivery and/or purchase obligation spread over time.
  5. Durable data carrier: Any means that allows the consumer or entrepreneur to store information addressed to them personally in a way that enables future consultation and unaltered reproduction of the stored information.
  6. Right of withdrawal: The option for the consumer to withdraw from the distance contract within the cooling-off period.
  7. Model form: The model withdrawal form that the entrepreneur provides, which a consumer can fill out if they wish to exercise their right of withdrawal.
  8. Entrepreneur: The natural or legal person who offers products and/or services to consumers at a distance.
  9. Distance contract: A contract where, in the context of a system organized by the entrepreneur for the distance sale of products and/or services, only one or more techniques for distance communication are used up to and including the conclusion of the contract.
  10. Technique for distance communication: A means that can be used to conclude a contract, without the consumer and entrepreneur meeting simultaneously in the same space.
  11. General Terms and Conditions: The present General Terms and Conditions of the entrepreneur.

Article 2 – Identity of the Entrepreneur

Pilotenshop.be
Franky Van Hemelrijck
Hoogveld 25
9340 Lede, Belgium

Phone number: +32474981034
Email address: info@pilotenshop.be
VAT identification number: VAT 0866.121.413

Article 3 – Applicability

  1. These general terms and conditions apply to every offer from the entrepreneur and to every distance contract and order between the entrepreneur and the consumer.
  2. Before the distance contract is concluded, the text of these general terms and conditions will be made available to the consumer. If this is not reasonably possible, it will be indicated before the distance contract is concluded that the general terms and conditions are available for inspection at the entrepreneur’s premises and that they will be sent free of charge as soon as possible at the consumer’s request.
  3. If the distance contract is concluded electronically, the text of these general terms and conditions can be made available to the consumer electronically in such a way that the consumer can easily store them on a durable data carrier. If this is not reasonably possible, it will be indicated where the general terms and conditions can be viewed electronically and that they will be sent free of charge electronically or otherwise at the consumer’s request.
  4. In addition to these general terms and conditions, if specific product or service terms and conditions apply, the second and third paragraphs will apply accordingly, and the consumer can always invoke the most favorable provision in case of conflicting terms and conditions.
  5. If one or more provisions of these general terms and conditions are at any time wholly or partially void or annulled, the remainder of the contract and these conditions will remain in force, and the relevant provision will be replaced in mutual consultation by a provision that approximates the intent of the original as closely as possible.
  6. Situations not covered by these general terms and conditions should be assessed ‘in the spirit’ of these general terms and conditions.
  7. Any ambiguities about the interpretation or content of one or more provisions of our terms and conditions should be interpreted ‘in the spirit’ of these general terms and conditions.

Article 4 – The Offer

  1. If an offer has a limited validity or is subject to conditions, this will be explicitly stated in the offer.
  2. The offer is non-binding. The entrepreneur is entitled to change and adjust the offer.
  3. The offer contains a complete and accurate description of the offered products and/or services. The description is sufficiently detailed to enable a proper assessment of the offer by the consumer. If the entrepreneur uses images, these are a truthful representation of the offered products and/or services. Apparent mistakes or errors in the offer do not bind the entrepreneur.
  4. All images, specifications, and data in the offer are indicative and cannot be a reason for compensation or dissolution of the contract.
  5. Images of products are a truthful representation of the offered products. The entrepreneur cannot guarantee that the displayed colors exactly match the real colors of the products.
  6. Each offer contains such information that it is clear to the consumer what rights and obligations are attached to the acceptance of the offer. This particularly concerns:
    • The price, including taxes;
    • Any shipping costs;
    • The method of concluding the contract and the steps required to do so;
    • Whether or not the right of withdrawal applies;
    • The method of payment, delivery, and execution of the contract;
    • The period for accepting the offer, or the period within which the entrepreneur guarantees the price;
    • The tariff for distance communication if the costs of using the technology for distance communication are calculated on a basis other than the basic rate for the used communication medium;
    • Whether the contract will be archived after its conclusion, and if so, how the consumer can consult it;
    • The manner in which the consumer can check and, if desired, correct the information provided by them before concluding the contract;
    • The possible other languages in which, besides Dutch, the contract can be concluded;
    • The codes of conduct to which the entrepreneur is subject and how the consumer can consult these codes of conduct electronically; and
    • The minimum duration of the distance contract in case of a duration transaction.

Article 5 – The Contract

  1. The contract is concluded, subject to the provisions in paragraph 4, at the moment of acceptance by the consumer of the offer and compliance with the associated conditions.
  2. If the consumer has accepted the offer electronically, the entrepreneur will immediately confirm the receipt of the acceptance of the offer electronically. As long as this receipt of acceptance has not been confirmed by the entrepreneur, the consumer can dissolve the contract.
  3. If the contract is concluded electronically, the entrepreneur will take appropriate technical and organizational measures to secure the electronic transfer of data and ensure a secure web environment. If the consumer can pay electronically, the entrepreneur will observe appropriate security measures.
  4. The entrepreneur may – within legal frameworks – inquire whether the consumer can meet their payment obligations, as well as all those facts and factors that are important for a responsible conclusion of the distance contract. If, based on this investigation, the entrepreneur has good reasons not to enter into the contract, he is entitled to refuse an order or request, stating reasons, or to attach special conditions to the execution.
  5. The entrepreneur will provide the consumer with the following information in writing or in such a way that the consumer can store it in an accessible manner on a durable data carrier, at the latest upon delivery of the product or service:a. The address of the entrepreneur’s establishment where the consumer can lodge complaints; b. The conditions under which and the manner in which the consumer can exercise the right of withdrawal, or a clear statement regarding the exclusion of the right of withdrawal; c. Information on guarantees and existing after-sales services; d. The information included in Article 4 paragraph 3 of these terms and conditions unless the entrepreneur has already provided this information to the consumer before the execution of the contract; e. The requirements for terminating the contract if the contract has a duration of more than one year or is of indefinite duration.
  6. In the case of a duration transaction, the provision in the previous paragraph only applies to the first delivery.
  7. Every contract is entered into under the suspensive conditions of sufficient availability of the relevant products.

Article 6 – Right of Withdrawal

For the delivery of products:

  1. When purchasing products, the consumer has the option to dissolve the contract without giving any reason within 14 days. This cooling-off period starts on the day after receiving the product by the consumer or a representative previously designated by the consumer and communicated to the entrepreneur.
  2. During the cooling-off period, the consumer will handle the product and packaging with care. They will only unpack or use the product to the extent necessary to assess whether they wish to keep the product. If the consumer exercises their right of withdrawal, they will return the product with all delivered accessories and – if reasonably possible – in its original condition and packaging, following the reasonable and clear instructions provided by the entrepreneur.
  3. If the consumer wishes to exercise their right of withdrawal, they are obliged to notify the entrepreneur within 14 days of receiving the product. The consumer must do so by using the model withdrawal form. After the consumer has expressed their wish to exercise their right of withdrawal, they must return the product within 14 days. The consumer must prove that the delivered goods were returned on time, for example by providing proof of shipment.
  4. If the consumer has not expressed their wish to exercise the right of withdrawal after the periods referred to in paragraphs 2 and 3, or has not returned the product to the entrepreneur, the purchase is a fact.

For the delivery of services:

  1. When providing services, the consumer has the option to dissolve the contract without giving any reason within at least 14 days, starting from the day of entering into the contract.
  2. To exercise their right of withdrawal, the consumer will follow the reasonable and clear instructions provided by the entrepreneur at the time of the offer and/or at the latest upon delivery.

Article 7 – Costs in Case of Withdrawal

  1. If the consumer exercises their right of withdrawal, they will be responsible for the maximum cost of returning the goods.
  2. If the consumer has paid an amount, the entrepreneur will refund this amount as soon as possible, but no later than 14 days after withdrawal. The condition is that the product has already been returned or that conclusive proof of complete return can be presented. The refund will be made using the same payment method used by the consumer unless the consumer explicitly agrees to a different payment method.
  3. In the event of damage to the product due to improper handling by the consumer, the consumer is liable for any depreciation in value of the product.
  4. The consumer cannot be held liable for any depreciation in value of the product if the entrepreneur has not provided all legally required information about the right of withdrawal; this must be done before the conclusion of the purchase contract.

Article 8 – Exclusion of Right of Withdrawal

  1. The entrepreneur can exclude the consumer’s right of withdrawal for products as described in paragraphs 2 and 3. The exclusion of the right of withdrawal only applies if the entrepreneur clearly states this in the offer, at least in time before the conclusion of the contract.
  2. Exclusion of the right of withdrawal is only possible for products:a. That are clearly personal in nature; b. That spoil or age quickly; c. That are not suitable for return due to health protection or hygiene reasons and of which the seal has been broken after delivery; d. That are irrevocably mixed with other products after delivery due to their nature; e. Whose price is subject to fluctuations in the financial market that are beyond the entrepreneur’s control; f. For single newspapers and magazines; g. For audio and video recordings and computer software whose seal has been broken after delivery.
  3. Exclusion of the right of withdrawal is only possible for services:a. Concerning accommodation, transport, restaurant services, or leisure activities to be performed on a certain date or during a certain period; b. Whose delivery has started with the explicit consent of the consumer before the cooling-off period has expired; c. Concerning betting and lotteries.

Article 9 – The Price

  1. During the validity period stated in the offer, the prices of the offered products and/or services will not be increased, except for price changes due to changes in VAT rates.
  2. Contrary to the previous paragraph, the entrepreneur can offer products or services whose prices are subject to fluctuations in the financial market and which are beyond the entrepreneur’s control, with variable prices. This link to fluctuations and the fact that any mentioned prices are target prices will be stated in the offer.
  3. Price increases within 3 months after the conclusion of the contract are only allowed if they are the result of legal regulations or provisions.
  4. Price increases from 3 months after the conclusion of the contract are only allowed if the entrepreneur has stipulated this and:a. They are the result of legal regulations or provisions; or b. The consumer has the authority to terminate the contract with effect from the day on which the price increase takes effect.
  5. The prices mentioned in the offer of products or services include VAT.

Article 10 – Compliance and Warranty

  1. The entrepreneur guarantees that the products and/or services comply with the contract, the specifications stated in the offer, the reasonable requirements of soundness and/or usability, and the legal provisions and/or government regulations existing on the date of the conclusion of the contract. If agreed, the entrepreneur also guarantees that the product is suitable for other than normal use.
  2. A warranty provided by the entrepreneur, manufacturer, or importer does not affect the legal rights and claims that the consumer can assert against the entrepreneur under the contract.

Article 11 – Delivery and Execution

  1. The entrepreneur will take the greatest possible care when receiving and executing orders for products and when assessing requests for the provision of services.
  2. The delivery location is the address that the consumer has provided to the company.
  3. Subject to the provisions in Article 4 of these general terms and conditions, the company will execute accepted orders expeditiously but no later than within 30 days unless a longer delivery period has been agreed. If the delivery is delayed, or if an order cannot be carried out or can only be partially carried out, the consumer will be notified of this no later than 30 days after placing the order. In such cases, the consumer has the right to terminate the contract without cost and a right to possible compensation.
  4. After termination in accordance with the previous paragraph, the entrepreneur will refund the amount paid by the consumer without delay.
  5. The risk of damage and/or loss of products rests with the entrepreneur until the moment of delivery to the consumer or a representative previously designated and communicated to the entrepreneur, unless explicitly agreed otherwise.

Article 12 – Duration Transactions: Duration, Cancellation, and Renewal

Cancellation:

  1. The consumer can terminate a contract entered into for an indefinite period, which extends to the regular delivery of products (including electricity) or services, at any time with due observance of the agreed cancellation rules and a notice period of no more than one month.
  2. The consumer can terminate a contract entered into for a definite period, which extends to the regular delivery of products (including electricity) or services, at any time by the end of the fixed term with due observance of the agreed cancellation rules and a notice period of no more than one month.
  3. The consumer can cancel the agreements mentioned in the previous paragraphs:
    • At any time and not be limited to cancellation at a specific time or during a specific period;
    • At least in the same way as they were entered into by the consumer;
    • Always with the same notice period as the entrepreneur has stipulated for themselves.

Renewal:

  1. A contract entered into for a definite period, which extends to the regular delivery of products (including electricity) or services, may not be automatically extended or renewed for a fixed period.
  2. Notwithstanding the previous paragraph, a contract that was entered into for a definite period, which extends to the regular delivery of daily, news, and weekly newspapers and magazines, may be automatically extended for a definite period of up to three months, if the consumer can terminate this extended contract by the end of the extension with a notice period of no more than one month.
  3. A contract entered into for a definite period, which extends to the regular delivery of products or services, may only be automatically renewed for an indefinite period if the consumer can cancel at any time with a notice period of no more than one month and a notice period of no more than three months if the contract extends to the regular, but less than once a month, delivery of daily, news and weekly newspapers and magazines.
  4. A contract with a limited duration for the regular introduction of daily, news, and weekly newspapers and magazines (trial or introductory subscriptions) is not automatically continued and ends automatically after the trial or introductory period.

Duration:

  1. If a contract lasts longer than one year, the consumer can cancel the contract at any time after one year with a notice period of no more than one month unless reasonableness and fairness oppose cancellation before the end of the agreed duration.

Article 13 – Payment

  1. Unless otherwise agreed, the amounts owed by the consumer must be paid within 7 working days after the start of the cooling-off period as referred to in Article 6 paragraph 1. In the case of a contract for the provision of a service, this period starts after the consumer has received confirmation of the contract.
  2. The consumer has an obligation to report any inaccuracies in payment data provided or stated immediately to the entrepreneur.
  3. If the consumer does not fulfill their payment obligation(s) in time, the consumer will owe the statutory interest on the outstanding amount after being reminded of the late payment by the entrepreneur and the entrepreneur has granted the consumer a period of 14 days to still fulfill their payment obligations. The entrepreneur is entitled to charge extrajudicial collection costs that the consumer incurs. These collection costs amount to a maximum of: 15% on outstanding amounts up to €2,500; 10% on the subsequent €2,500; and 5% on the next €5,000, with a minimum of €40. The entrepreneur can deviate from the stated amounts and percentages for the benefit of the consumer.

Article 14 – Complaints Procedure

  1. The entrepreneur has a sufficiently publicized complaints procedure and handles the complaint in accordance with this complaints procedure.
  2. Complaints about the execution of the contract must be submitted to the entrepreneur fully and clearly described within a reasonable time after the consumer has discovered the defects.
  3. The entrepreneur will respond to submitted complaints within 14 days from the date of receipt.
    If a complaint requires a foreseeable longer processing time, the entrepreneur will respond within
    14 days with a message of receipt and an indication when the consumer can expect a more
    detailed answer.
  4. The consumer must give the entrepreneur at least 4 weeks to resolve the complaint in mutual consultation. After this period, a dispute arises that is subject to dispute resolution.

Article 15 – Disputes

  1. Contracts between the entrepreneur and the consumer to which these general terms and
    conditions apply are exclusively governed by Belgian law. Even if the consumer resides abroad.
  2. The Vienna Sales Convention does not apply.

Article 16 – Additional or Different Provisions

Additional provisions or provisions deviating from these general terms and conditions may not be to the detriment of the consumer and must be recorded in writing or in such a way that they can be stored by the consumer in an accessible manner on a durable data carrier.